Дефолт на порозі? Що показав аналіз виконання держбюджету

16.08.2018 10:52 | Укррудпром

Економічна правда, 16 серпня 2018. Опубликовано 10:02 16 августа 2018 года Що відбувається з державними фінансами і чому почалися розмови про дефолт, пояснює ЕП.

Збій з виплатою пенсій, мінімальні залишки на єдиному казначейському рахунку, недобір за доходами, жорстка економія на видатках розвитку та заголовки у ЗМІ про можливий дефолт — так закінчилося півріччя для бюджету.

“Все складно, тому що державні фінанси зіткнулися з трьома дефіцитами”, — зазначив у розмові з ЕП головний економіст “Альфа банку України” Олексій Блінов.

Перший — дефіцит доходів, який виник через недобір основних податків.

Другий — гострий дефіцит ліквідності через слабкі запозичення та відсутність доходів від приватизації.

Третій — дефіцит валютних коштів у зв"язку з відсутністю зовнішніх запозичень на фоні зростання валютних виплат за державним боргом. У перспективі фактор цього дефіциту може посилитися.

Наскільки насправді все критично і чого чекати далі — у матеріалі ЕП.

Секвестр, якого не сталося

Для бюджету 2018 рік став роком, коли фіскальні прогнози почали збуватися з точністю до навпаки. З початку року він не виконується за доходами і в частині фінансування (ресурси, які йдуть винятково на погашення дефіциту).

Саме тому замість планів переглянути бюджет за результатами першого кварталу, щоб підвищити мінімальну зарплату, тодішній міністр фінансів Олександр Данилюк заговорив про його секвестр. МВФ теж радив переглянути бюджет, вказуючи на значні фіскальні ризики у доходах та видатках.

За законом, однією з підстав перегляду бюджету є недоотримання за підсумками кварталу доходів загального фонду (ЗФ) більш ніж на 15% від запланованих. Однак підстав для секвестру виявилося недостатньо: за результатами першого кварталу недобір ЗФ за доходами становив 4,7%.

Після відставки Данилюка риторика його наступниці, в. о. міністра фінансів Оксани Маркарової, змінилася на протилежну: секвестру не буде. Втім, результати півріччя показали, що з виконанням бюджету є проблеми і без поновлення співпраці з МВФ ситуація може погіршитись.

Проблемні доходи

У січні-червні 2018 року доходи державного бюджету порівняно з аналогічним періодом 2017 року зросли на 13,7%, але це менше за план. У січні-червні бюджет виконано лише на 97,8%. З основних податкових надходжень перевиконати план вдалося лише за податком на прибуток (+10 млрд грн) завдяки сплаті НАК “Нафтогаз України” 6,8 млрд грн.

За перше півріччя недоотримані надходження за низкою статей. Причин кілька.

Перша — зміцнення курсу гривні.Бюджет 2018 року базувався на середньорічному курсі 29,3 грн за дол, тоді як фактичний курс у першому півріччі зберігався на рівні27 грн. Це знизило надходження від податків на імпорт, зокрема від імпортного ПДВ та ввізного мита.

У коментарі ЕП Мінфін пояснив: “Бюджетні втрати від зміцнення національної валюти частково вдалося компенсувати завдяки зростанню імпорту на 14%”.

Друга — зниження виробництва тютюну.Надходження від акцизів виявилися на 17% меншими, ніж планувалося. Причина — падіння виробництва тютюнових виробів на початку року, у тому числі через формування виробниками запасів.

За даними Мінфіну, ситуація вирівнюється: у травні тютюнові компанії сплатили 2,3 млрд грн, у червні — 3,7 млрд грн, у липні — 4,5 млрд грн акцизу.

Третя — скорочення імпорту газу. У першому півріччі Україна імпортувала 4,4 млрд куб м газу, що на 37% менше, ніж за цей же період 2017 року. Це позначилося на коштах від ПДВ: їх надходить менше.Цей фактор діяв і в липні.

“За сім місяців 2018 року “Нафтогаз” переказав до бюджету ПДВ з імпорту газу на 2,4 млрд грн менше, ніж у минулому році”, — повідомив Мінфін ЕП.

Четверта — переплати з ренти та перекази до місцевих бюджетів. Доходи від ренти виявилися меншими і за план, і за показники 2017 року.

 

Частково зниження рентних надходжень у держбюджет пов"язане з тим, що з 2018 року 5% ренти йдуть до місцевих бюджетів. План не вдалося виконати, бо на початок року сформувалася переплата ренти на газ у розмірі 5,3 млрд грн.

Що не так з видатками

Видатки бюджету порівняно з першим півріччям 2017 року зросли на 25,4%. Це логічно: між першим і другим читаннями видатки зросли на 43,6 млрд грн через перегляд макропрогнозу. Проте план за видаткам теж не виконується.

За результатами півріччя видатки загального фонду виконані на 91%: з бюджету виділено 424,8 млрд грн замість 465,8 млрд грн. Непроведення видатків у повному обсязі штучно занижує дефіцит бюджету. Головні статті економії — витрати на апарати міністерств та регіональний розвиток.

На фонд регіонального розвитку із запланованих 2 млрд грн виділено лише 28 млн грн, субвенція на розвиток охорони здоров"я у сільській місцевості не профінансована взагалі — план на півріччя становить 0,6 млрд грн.

Рівень фінансування соціальних видатків — пенсій, медичної та освітньої субвенції місцевим бюджетам — 100% або близький до цього. У повному обсязі профінансовані субвенції на поліпшення житлових умов учасників АТО та дітей-сиріт, програма розвитку середньої освіти “Нова українська школа”.

Основна причина невиконання плану за видатками — брак ресурсу на виплату пенсій. У кінціберезня Пенсійний фонд почав виплату збільшених військових пенсій, що створило додатковий тиск на видатки державного бюджету та призвело до касових розривів у бюджеті Пенсійного фонду.

Для їх перекриття фонд позичав кошти з Єдиного казначейського рахунку. За перше півріччя 2018 року казначейство позичило Пенсійному фонду 45,4 млрд грн.Позички Пенсійного фонду суттєво спустошили ЄКР.

1 серпня 2018 року там залишилося 1,99 млрд грн. Це найгірший показник з лютого 2014 року, коли на рахунку було 108,1 тис грн. “Нуль” на ЄКР означає, що держава не може фінансувати свої видатки і розраховуватися з боргами.

ЄКР — консолідований рахунок, відкритий Державній казначейській службі (ДКС) в НБУ. Це основний рахунок, з якого проводяться операції державного та місцевих бюджетів, фондів державного соціального страхування.

Кошти на ЄКР — це своєрідна фінансова подушка безпеки держави. Залишок на рахунку дає розуміння, скільки коштів є у держави для виконання її функцій.

Порожній ЄКР — це дефолт країни.

Мінфін спробував зняти напругу. Маркарова заявила, що на гривневному ЄКР справді було 2 млрд грн, однак на валютних рахунках ДКС лежав еквівалент 20,9 млрд грн. У стандартному звіті ДКС ця сума не відображається.

“Невиконання запланованих на перший квартал 2018 року запозичень у розмірі 56 млрд грн є головною причиною низького рівня гривневого ЄКР, але загальна ліквідність достатня, і ситуація під контролем”, — запевнила Маркарова.

Дефолту не буде?

Не обов"язково. Певні рішення уже ухвалені — в короткостроковій перспективі вони допоможуть вирівняти ситуацію.

По-перше, залишки ЄКР поповняться завдяки достроковому погашенню боргу ФГВФО перед Мінфіном, 5,5 млрд грн, та переказу дивідендів “Нафтогазом”: по 0,5 млрд грн у серпні та вересні і по 8 млрд грн у листопаді та грудні.

По-друге, у серпні Мінфін залучив понад 14,5 млрд грн на внутрішньому ринку завдяки випуску ОВДП, що дозволить здійснити найближчі боргові виплати.

По-третє, восени очікується падіння гривні, що частково вирівняє курсові втрати бюджету від податків з імпорту.

Утім, перелічені рішення та фактори — це гасіння пожежі і спроби вирівняти ситуацію у складних умовах. Проблема залишається: Мінфіну потрібно розрахуватися із зовнішніми та внутрішніми боргами. Ці суми значні.

За словами економіста Олексія Блінова, з точки зору гривневого боргу навантаження на державні фінанси у серпні-вересні середнє.

“Якщо у 2018 році на погашення та обслуговування гривневих ОВДП потрібно в середньому 11,3 млрд грн на місяць, то в серпні таке навантаження становить 10,7 млрд грн, а у вересні — лише 4,7 млрд грн”, — зазначає експерт.

Найбільша проблема для Мінфіну — зовнішній борг.””Викликом для держави є перспектива різкого скорочення валютного запасу в умовах відсутності зовнішніх запозичень. Частково проблема пом"якшується розміщенням валютних ОВДП, але їх обсяг недостатній”, — зазначає Блінов.

Тут головне — продовження програми з МВФ та отримання найближчим часом п"ятого траншу. Фактор фонду зумовить два сценарії розвитку подій.

Перший — Україна отримає транш МВФ, що дозволить їй вийти на зовнішні ринки, закрити діру у фінансуванні дефіциту (кошти підуть на поповнення золотовалютних резервів НБУ, але Україна зможе вийти на зовнішні ринки і виконати план із зовнішніх запозичень), і своєчасно розрахуватися з боргами.

Відновитися переговори з МВФ можуть 6 вересня, коли в Україну прибуде місія МВФ для оцінки економічної політики та визначення перспектив cпівпраці.

Другий — Україна у 2018 році не отримає 1,9 млрд дол від МВФ. Продовження паузи у відносинах з кредитором унеможливить вихід України на зовнішні ринки на вигідних умовах. Для розрахунку з боргами у неї буде дві опції: запозичувати на внутрішньому ринку або скористатися ресурсами Національного банку.

“Скористатися ресурсами НБУ” можна по-різному. Наприклад, НБУ продасть Мінфіну валюту на виплату боргів із золотовалютних резервів або увімкне “друкарський верстат”. Обидва варіанти залежать голови НБУ Якова Смолія, який, за даними джерел ЕП, не схильний давати кошти.

Своєю чергою, очікування міжнародних інвесторів тривожні.

“Без співпраці з МВФ очікується прискорене падіння курсу гривні та виснаження золотовалютних запасів.

За цього сценарію ми очікуємо, що Нацбанк дозволить послаблення гривні й надалі підвищуватиме облікову ставку”, — сказано у прогнозі Morgan Stanley, який є в розпорядженні ЕП.

За цього сценарію можливі нові труднощі з фінансуванням пенсій.

“У грудні Мінфін традиційно фінансує 50% січневих пенсій. У бюджету можуть виникнути труднощі з ліквідністю, й авансові виплати доведеться перенести на січень”, — прогнозує керівниквідділу досліджень Concorde Capital Олександр Паращій.

Що дозволить уникнути повторення ситуації?

Перше — залишатися в програмі МВФ. Співпраця з кредитором гарантує виконання плану із зовнішніх та внутрішніх позик для фінансування дефіциту бюджету, а також є бенчмарком для інших МФО та приватних інвесторів.

Друге — підвищувати соціальні видатки, орієнтуючись на реальні можливості економіки. Показники бюджету-2018 не дозволяли підвищувати соціальні стандарти, однак прем"єр-міністр Володимир Гройсман ухвалив рішення про підвищення пенсій військовим. До того ж, це було зроблено “заднім числом”.

Третє — планувати бюджет на реалістичних показниках доходів з мінімальними фіскальними ризиками.

Четверте — активізувати приватизацію. У бюджети закладаються мільярдні надходження від продажу майна, але ці плани не виконуються. Востаннє план від приватизації було виконано у 2011 році завдяки продажу “Укртелекому”.

Галина КАЛАЧОВА

Додати коментар

Користувач:
email:





Український ринок,
Дозволяє заробити,
Розумно і правильно.

- Fin.Org.UA

Новини

16:27 - Україна звернулася до Польщі з проханням про вільний пропуск пального через кордон
16:12 - Втрати від виходу іноземних компаній з московія оцінюються у понад 100 мільярдів доларів - Reuters
16:07 - Туск після переговорів зі Шмигалем: Ми близькі до того, щоб знайти рішення
16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 29.03.2024
15:44 - Експорт 4 видів агрокультур: ліцензії видаватимуться з погодженням з Польщею
15:30 - "Укрнафта" розпочала ребрендинг мережі АЗС Glusco
15:20 - Понад ₴21,6 мільярда податків і зборів сплатив Київстар за 2 останніх роки
15:18 - Цього року планується запустити залізничний маршрут з Києва до Словаччини
14:52 - Міністр агрополітики: Питання розблокування кордону з Польщею потребує додаткового часу
14:51 - 1 млрд грн передбачено на підтримку розвитку бізнесу Сумщини у 2024 році, – Юлія Свириденко
14:39 - Обговорено актуальні питання співпраці з польською стороною щодо інфраструктурних напрямів
14:35 - 1 млрд грн передбачено на підтримку розвитку бізнесу Сумщини у 2024 році, – Юлія Свириденко
14:27 - Габон став "найбільшим" постачальником запчастин для російських літаків
14:13 - Сервіс доставки Meest Shopping почав партнерство з криптобіржею Binance
14:12 - Польща є прикладом для України у реформі місцевого самоврядування, - Ірина Верещук
14:05 - У Польщі тривають переговори між аграрними відомствами двох країн
13:52 - У Варшаві відбулися українсько-польські урядові консультації
13:51 - На пункті пропуску "Угринів" тимчасово завершилося блокування руху вантажівок
13:32 - Насірова залишили під вартою ще на 2 місяці, але заставу вкотре зменшили
13:28 - Колонка Володимира Лепушинського про фактор війни у визначенні облікової ставки НБУ
13:27 - Графіки відключень діють лише на Харківщині, можливе застосування ще у двох областях
13:17 - Виявляти міни з БПЛА: українські розробники випробували сенсорні технології в польових умовах
12:58 - Енергетична ситуація в регіонах станом на 28 березня
12:57 - З цього тижня Одещина поступово завершуватиме опалювальний сезон
12:56 - Виявляти міни з БПЛА: українські розробники випробували сенсорні технології в польових умовах
12:52 - Понад 254 тисячі доз омікрон-специфічної вакцини проти COVID-19 доставлено в Україну для безоплатних щеплень, – МОЗ
12:39 - Потяг між Прагою та Чопом розпочав курсування
12:31 - Найбільший світовий виробник цегли продав бізнес у московії
12:14 - П'ята частина світових нафтопереробних потужностей під загрозою закриття
11:53 - Представники Мінмолодьспорту розповіли про російські гібридні загрози


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.5135
Канадський долар28.8988
Юань Женьміньбі5.4258
Чеська крона1.6737
Данська крона5.6807
Гонконгівський долар5.0125
Форинт0.107262
Індійська рупія0.47027
Рупія0.0024708
Новий ізраїльський шекель10.6496
Єна0.25938
Теньге0.087503
Вона0.029136
Мексиканське песо2.3679
Молдовський лей2.2228
Новозеландський долар23.4191
Норвезька крона3.6239
московський рубль0.42382
Сінгапурський долар29.055
Ренд2.0662
Шведська крона3.6744
Швейцарський франк43.3865
Єгипетський фунт0.8279
Фунт стерлінгів49.5641
Долар США39.2214
Білоруський рубль14.2561
Азербайджанський манат23.0755
Румунський лей8.5194
Турецька ліра1.2132
СПЗ (спеціальні права запозичення)51.9734
Болгарський лев21.6657
Євро42.367
Злотий9.8289
Алжирський динар0.28321
Така0.3459
Вірменський драм0.094144
Домініканське песо0.65004
Іранський ріал0.00090593
Іракський динар0.029045
Сом0.42551
Ліванський фунт0.000425
Лівійський динар7.8762
Малайзійський ринггіт8.022
Марокканський дирхам3.7715
Пакистанська рупія0.13675
Саудівський ріял10.1456
Донг0.0015437
Бат1.05901
Дирхам ОАЕ10.3594
Туніський динар12.1956
Узбецький сум0.0030447
Новий тайванський долар1.20401
Туркменський новий манат10.8712
Сербський динар0.3516
Сомоні3.4733
Ларі14.3241
Бразильський реал7.6217
Золото86820.49
Срібло968.09
Платина35516.55
Паладій39860.32

Курси валют, встановлені НБУ на 29.03.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
1872071075.071075.071075.071075.07290268.90
2041501004.31004.31004.31004.335150.50
2262861032.051032.051032.051032.051204402.35
2288111122.081122.081122.081122.08224416.00
CRSR061001.481002.31001.481002.2250112.96

Дані за 27.03.2024