Укрзалізниця: ТОП-10 зловживань на тендерах 15.08.2018 09:48

15.08.2018 16:59 | Zалізниця без корупції

Із введенням системи ProZorro багато хто сподівався, що всі зловживання в тендерах державних замовників можна буде припинити немов одним змахом чарівної палички. Проте нова система закупівель, яку визнали найкращою в світі, потрапила до рук одному з найгірших замовників в світі. Як відомо, якими б гарними не були правила, вони не дадуть бажаного результату, якщо їх порушувати. «Zалізниця без корупції» зібрала 10 головних причин, чому ProZorro поки що не так сильно лякає корупціонерів Укрзалізниці і як тендерні комітети порушують правила гри:

№1 Деталізовані характеристики предмету закупівлі, яким відповідає вичерпний перелік товарів та відсутність обґрунтування застосування таких вимог

Що порушено:

– стаття 22 Закону України “Про публічні закупівлі”: технічна специфікація не повинна містити посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим, а специфікація повинна містити вираз “або еквівалент”

Приклад:

Тендер UA-2017-07-12-001429-b – закупівля комп’ютерної техніки на 56 мільйонів гривень визначеного виробника (Hewlett-Packard). Вартість продукції через обмеження конкуренції та додаткові умови перевищила ринкову на 25-30%.

№2 Вимоги погодження технологічних умов на виробництво товарів з структурним підрозділом Укрзалізниці та процедура допуску до застосування продукції залізничного призначення

Що порушено:

– стаття 16 Закону України “Про стандартизацію”: стандарти, кодекси усталеної практики та технічні умови, прийняті підприємствами, установами та організаціями, застосовуються на добровільній основі

Приклад:

Тендер UA-2017-12-21-003195-b – закупівля олив та мастил на 170 мільйонів гривень. В результаті впровадження системи “допуску до застосування” для виробників олив ціни на продукцію для “Укрзалізниці” на 30% перевищили ринкові.

№3 Вимоги надання відгуків про позитивний досвід застосування на Укрзалізниці

Що порушено:

– стаття 5 Закону України “Про публічні закупівлі”: замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників

– статтею 16 Закону України “Про публічні закупівлі” визначено вичерпний перелік кваліфікаційних вимог, яким не передбачено подання відгуків про позитивний досвід

Приклад:

Тендер UA-2017-07-25-000554-c – закупівля туалетів для вагонів на 162 мільйони гривень. В результаті застосування вимоги про наявність попереднього трирічного досвіду використання туалетних систем на вагонах Укрзалізниці, фактично були підтримані інтереси одного виробника, закупівля відбулася без цінової конкуренції, а вартість однієї туалетної системи пасажирського вагона в 2017 році складала 1,05-1,2 млн. грн.

№4 Уникнення прямої закупівлі у єдиного виробника

Що порушено:

– стаття 35 Закону України “Про публічні закупівлі”: у разі відсутності конкуренції на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальникомзастосовується переговорна процедура

Приклад:

Тендер UA-2017-05-24-000250-a – закупівля комплектуючих стрілочних переводів на 1 мільярд гривень. Єдиним акредитованим виробником даної продукції є ПАТ “Дніпропетровський стрілочний завод”, в результаті проведення формальних торгів з двома посередниками за даними детективів НАБУ переплата Укрзалізниці на посередницькій схемі склала понад 400 мільйонів гривень, порівняно з цінами виробника

№5 Встановлення термінів постачання продукції, недостатнього для його виробництва після укладання договору

Що порушено:

– стаття 3 Закону України “Про публічні закупівлі”: принцип здійснення закупівель – відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель

Приклад:

Тендер UA-2017-08-04-000291-c – закупівля кабельно-провідникової продукції на  120 мільйонів гривень. В результаті визначення терміну постачання не більше 30 днів від дати заявки замовника та враховуючи обсяги закупівлі замовником створено штучне обмеження можливої конкуренції, в результаті чого вартість продукції перевищила в 1,5-2 рази вартість аналогічної продукції на ринку. Після підписання договору термін постачання замовником подовжений на рік додатковою угодою, що свідчить про штучність вказаної вимоги

№6 Нераціональне використання коштів

Що порушено:

– стаття 3 Закону України “Про публічні закупівлі”: принципами здійснення публічних закупівель є ефективність та максимальна економія

Приклад:

Тендер UA-2017-11-20-002108-b – закупівля наборів подарункових підсклянників на 2 млн. грн. Загалом за останні 2 роки Укрзалізниця витратила понад 20 мільйонів гривень на сувеніри і подарунки, що навряд чи відповідає реальним потребам виробництва.

№7 Об’єднання в оди лот закупівлі товарів, що виготовляють різні виробники

Що порушено:

– стаття 3 Закону України “Про публічні закупівлі”: принципами здійснення публічних закупівель є ефективність та максимальна економія

Приклад:

Тендер UA-2017-06-23-000164-c – закупівля автогальмівного обладнання вантажних вагонів на 27 мільйонів гривень. Укрзалізниця систематично проводить закупівлі автогальмівного обладнання, об’єднуючи в один лот закупівлі різні товари (повітрерозподільники, кінцеві крани, регулятори, рукава тощо). При цьому вказані елементи виготовляються різними виробниками, що унеможливлює участь кожного з них в тендерах. В результаті участь в таких закупівлях приймають фірми-посередники, а вартість товару в 1,5-2,5 перевищує вартість, пропоновану виробниками.

№8 Нечітка класифікація групи товарів і назви

Що порушено:

– Наказ Міністерства економічного розвитку і торгівлі України №454 від 17.03.2015р. “Про затвердження порядку визначення предмету закупівлі”:  Предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником   відповідно до показників третьої – п’ятої цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 “Єдиний закупівельний словник”

Приклад:

Тендер UA-2017-06-23-000164-c – закупівля пасажирських автомобілів  TOYOTA HILUX на 12 мільйонів гривень. Тендер оголошено з назвою “Вантажо-пасажирський автомобіль” та обрано код закупівлі CPV: 34130000-7 (вантажні автомобілі). Невідповідний код закупівлі ускладнює пошук позиції торгів потенційними учасниками та обмежує конкуренцію. Враховуючи деталізовані вимоги замовника з чіткою назвою автомобіля та невідповідність коду і назви закупівлі предмету закупівлі конкуренція була мінімізована, а загальна економія склала лише 1%.

№9 Невчасне укладання (публікація) договорів

Що порушено:

– стаття 32 Закону України “Про публічні закупівлі”: замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем торгів протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір

– стаття 37 Закону України “Про публічні закупівлі”: договір про закупівлю є нікчемним, у випадку його укладення з порушенням строків, передбачених статтею 32 цього Закону.

Приклад:

Тендер UA-2016-09-13-000810-a – закупівля зварювального обладнання на  1,8 мільйонів гривень. В результаті конкурентного тендеру перемогу отримав учасник з ціновою пропозицією, що на 45% була нижчою від очікуваної вартості закупівлі. Проте замовник не уклав у встановлений термін договір з переможцем, а через 3 місяців оприлюднив інформацію про скасування процедури, в зв’язку з порушеннями, які неможливо усунути.

Систематична практика затримки підписання договорів Укрзалізницею та не укладання їх у визначений термін з подальшим скасуванням процедури може свідчити про наявність тиску та зловживань посадовими особами замовника з метою схиляння переможця торгів до неправомірної “співпраці”.

№10 Вибірковість перевірки документів учасників

Що порушено:

– стаття 30 Закону України “Про публічні закупівлі”: замовник відхиляє тендерну пропозицію в разі якщо учасник не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16цього Закону;

 Приклад:

Тендер UA-2018-05-14-000786-c – закупівля подарункових вишитих рушників в футлярі на 1 млн. гривень. Під час оцінки пропозицій тендерний комітет відхилив пропозицію учасника, ціна якого була на 40% нижчою та уклав договір з дорожчим учасником, хоча його документи містили аналогічні порушення. На звернення ZБК Держаудитслужба підтвердила невідповідність переможцякваліфікаційним вимогам та скерувала замовнику звернення про скасування результатів торгів.

Замовники Укрзалізниці продовжують зловживати і порушувати правила ProZorroвстановлюючи вимоги, яким відповідають конкретні фірми, впроваджуючи процедури погоджень і відгуків, встановлюючи нереальні терміни постачання і зрештою, якщо учаснику вдасться оминути всі підводні рифи, це зовсім не означає, що замовник не побачить порушення в його документах в останню мить і проігнорує невідповідність документації заздалегідь обумовленого переможця.

Тож поки ми маємо одних з найгірших замовників в світі і відсутню систему їх покарання, найкраща система закупівель працює зовсім не так, як того хотілося б звичайним громадянам…

Джерело: 

Додати коментар

Користувач:
email:





Market never stops
But sometimes it crashes hard
Lessons learned, move on

- Fin.Org.UA

Новини

10:57 - Курс валют на 29 березня: офіційна гривня зміцнилась до євро
10:37 - Виробництво напівпровідників у Південній Кореї зросло найбільше з 2009 року
10:35 - Курс валютной пары GBP/USD зажат в широком ценовом диапазоне...
10:24 - Завершення опалювального сезону до кінця тижня заощадило б пів мільярда кубометрів газу - Чернишов
10:16 - Робота без бар’єрів: рівні умови для працевлаштування, навчання та ведення бізнесу
10:00 - Новий продукт для бізнесу від банку "Південний" – тендерна гарантія за дві години
09:55 - Судан отримав другу партію українського борошна в рамках ініціативи Grain frоm Ukraine
09:55 - У шести областях пошкоджено енергетичну інфраструктуру – Шмигаль
09:53 - 31 березня Україна переходить на літній час
09:52 - Оперативна інформація про наслідки атаки 29 березня
09:47 - В Сумах відкрили перший офіс «Зроблено в Україні» для підтримки мікро- та малого бізнесу
09:39 - ОПЕРАТИВНА ІНФОРМАЦІЯ про наслідки атаки 29 березня: ворог атакував дронами та ракетами енергетичні об’єкти у Дніпропетровській, Черкаській, Кіровоградській, Івано-Франківській областях
09:36 - московія не допускає експертів МАГАТЕ до перевірки інформації про російську техніку на ЗАЕС
09:33 - МОН: Стартує новий напрям з підтримки реформи професійної освіти в Україні у рамках Швейцарсько-українського проекту
09:26 - Понад 150 рятувальників ліквідовують наслідки ворожої атаки в 10 регіонах України, - Ігор Клименко
09:25 - Які терміни подання заяви за формою № 1-ПДВ при добровільній реєстрації платником ПДВ?
09:21 - Обіг підакцизних товарів: повнота обсягів розрахункових операцій, проведених через РРО/ПРРО, забезпечує повноту надходжень до бюджетів
09:20 - Оформляйте земельні відносини відповідно до закону: орендуєте земельну ділянку – заключіть договір!
09:18 - Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки
09:14 - Податковий календар на 01 квітня 2024 року
09:13 - До уваги платників!
09:12 - До місцевих бюджетів Дніпропетровщини від фізичних осіб надійшло майже 1,6 млн грн туристичного збору
09:11 - Транспортний податок: юридичні особи спрямували до місцевих бюджетів Дніпропетровської області понад 1,6 млн гривень
09:11 - московіяни атакували три теплоелектростанції ДТЕК
09:09 - Плата за землю – важливе джерело наповнення місцевих бюджетів Дніпропетровщини
09:08 - Податкова служба Дніпропетровщини: обговорення актуальних питань з податку на прибуток та єдиного податку
09:00 - Вночі московія атакувала енергооб’єкти: пошкоджено теплові та гідроелектростанції
08:50 - Міністр фінансів України Сергій Марченко підписав Угоду з США щодо відтермінування виплат за державним боргом
08:43 - Оперативна інформація щодо наслідків ведення бойових дій російською федерацією та щодо роботи піротехнічних підрозділів ДСНС України
08:35 - Курс валютной пары EUR/USD проторговывает область локальных min...


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.5135
Канадський долар28.8988
Юань Женьміньбі5.4258
Чеська крона1.6737
Данська крона5.6807
Гонконгівський долар5.0125
Форинт0.107262
Індійська рупія0.47027
Рупія0.0024708
Новий ізраїльський шекель10.6496
Єна0.25938
Теньге0.087503
Вона0.029136
Мексиканське песо2.3679
Молдовський лей2.2228
Новозеландський долар23.4191
Норвезька крона3.6239
московський рубль0.42382
Сінгапурський долар29.055
Ренд2.0662
Шведська крона3.6744
Швейцарський франк43.3865
Єгипетський фунт0.8279
Фунт стерлінгів49.5641
Долар США39.2214
Білоруський рубль14.2561
Азербайджанський манат23.0755
Румунський лей8.5194
Турецька ліра1.2132
СПЗ (спеціальні права запозичення)51.9734
Болгарський лев21.6657
Євро42.367
Злотий9.8289
Алжирський динар0.28321
Така0.3459
Вірменський драм0.094144
Домініканське песо0.65004
Іранський ріал0.00090593
Іракський динар0.029045
Сом0.42551
Ліванський фунт0.000425
Лівійський динар7.8762
Малайзійський ринггіт8.022
Марокканський дирхам3.7715
Пакистанська рупія0.13675
Саудівський ріял10.1456
Донг0.0015437
Бат1.05901
Дирхам ОАЕ10.3594
Туніський динар12.1956
Узбецький сум0.0030447
Новий тайванський долар1.20401
Туркменський новий манат10.8712
Сербський динар0.3516
Сомоні3.4733
Ларі14.3241
Бразильський реал7.6217
Золото86820.49
Срібло968.09
Платина35516.55
Паладій39860.32

Курси валют, встановлені НБУ на 29.03.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2041501006.631006.631006.631006.63145961.35
2262861032.451032.451032.451032.451073748.00
2288111122.611122.611122.611122.6122452.20
229025972.87972.87972.87972.872043027.00
BAVL0.240.240.240.24129600.00
CRSR061003.071003.071002.961003.07358088.07

Дані за 28.03.2024