Глава Совета НБУ признал, что МВФ не остановит деиндустриализацию Украины

10.08.2018 11:00 | Укррудпром

10:50 10 августа 2018 года

Украина в процессе экономических реформ должна полагаться на себя, а не на МВФ, Всемирный банк и другие международные учреждения. Об этом в Facebook написал глава Совета НБУ Богдан Данилишин.

“В процессе экономических реформ мы должны в первую очередь полагаться на себя, а не на МВФ, Всемирный банк или другие уважаемые международные организации. Мы должны быть благодарны им за поддержку и руку помощи в трудное время”, — написал Данилишин.

Он подчеркнул, что идеологами экономических реформ в Украине должны быть украинцы, образно говоря, досконально знающие “анатомию и физиологи””, систему ценностей, социально-экономическую генетику экономики и общества, которые подлежат реформированию. Набор реформ — это первый шаг. Реформы должны дополнять друг друга и способствовать качественным изменениям.

“Продолжение кредитования со стороны МВФ будет способствовать сохранению макроэкономической и макрофинансовой стабильности в Украине, снизит риски колебаний курса гривны, облегчит возврат внешних долгов. Однако это не решит структурные проблемы экономики нашей страны, не остановит ее деиндустриализацию. Сотрудничество с МВФ — это окно возможностей, наш “пропуск” в глобализированный мир”, — отметил Данилишин.

Дещо про співпрацю і отримання траншу МВФ і не тільки...

Питання про те, чи отримає Україна черговий транш кредиту МВФ посідає перші рядки у вітчизняному економічному дискурсі. Дуже часто це питання задають і мені журналісти та експерти. Воно дійсно важливе, бо продовження кредитування з боку МВФ сприятиме збереженню макроекономічної та макрофінансової стабільності в Україні, знизить ризики коливань курсу гривні, полегшать повернення зовнішніх боргів. Однак, це не вирішить структурні проблеми економіки нашої країни, не зупинить її деіндустріалізацію. Співпраця з МВФ — це вікно можливостей, наш “пропуск” в глобалізований світ. Але життя — це розвиток, а не підтримка життєдіяльності.

Основний інструмент, за допомогою якого розвинені країни впливають на стан національного господарства — проведення промислової політики. Маю на увазі впровадження заходів з боку держави щодо підтримки або розвитку конкретних секторів національної економіки. Тут мене критикують ті, хто вважає, що держава має займатися тільки дерегуляцією і формуванням умов для розвитку. Це так, але ми не одні в цьому світі, і щоб вижити — треба боротись. А борються всі. Норвезький економіст Е.Райнерт в роботі “Як багаті країни стали багатими, і чому бідні країни залишаються бідними” пише, що економічного процвітання держави досягали саме завдяки розвитку промислового виробництва й міжнародної торгівлі. Немає місця питанню, чи потрібна Україні промислова політика. Питання треба ставити так — які заходи треба застосовувати, щоб в України промислова політика була сучасною та успішною, такою, яка б максимально сприяла розвитку національної економіки.

Перше. Кластерний підхід до промислової політики. Сучасний іноземний досвід вказує, що промполітика трансформується з галузевої (інтеграції сировини, технологій та засобів виробництва) в кластерну (базується на науковому забезпеченні, виробництві та загальному колі споживачів). Кластери першого покоління використовували “ефект масштабу” і горизонтальної інтеграції. Сучасні інноваційні кластери базуються на міжгалузевому перенесенні і взаємопроникненні нововведень. Вони об’єднують, наприклад, текстильну промисловість з розробкою нетканих матеріалів, авіабудування з мікроелектронікою та розробкою надсучасних конструкційних матеріалів. На цій основі потрібно формувати кластери в таких перспективних високотехнологічних галузях економіки України, як авіакосмічний комплекс, верстатобудування, виробництво сучасної сільськогосподарської техніки. Українська наука має бути збережена і трансформована, особливо її технічна складова на роботу в системі кластерів. Держава має підтримувати ті напрямки наукових досліджень, які мають ефект формування майбутньої спеціалізації господарства країни.

Друге. Чому я ставлю акцент на виробництві сільгосптехніки? В Україні частка експорту сільгосппродукції у 2017 році склала 41% від загального обсягу експорту (у грошовому вимірі). Це свідчить про серйозну роль саме аграрно-промислового сектору. Для держав з високою роллю аграрного сектора в економіці промислова політика має, в числі іншого, підтримувати виробництва, пов’язані із забезпеченням розвитку національного сільського господарства.

Третє. Пряме інвестування в технологічні сектори української економіки в більшості випадків є єдиною можливістю залучення в нашу країну “розумного капіталу”, який є ключовим фактором технологічного розвитку України в майбутньому. Без створення привабливих умов для такого виду прямого інвестування з вітчизняної економіки й надалі будуть “вимиватися” високомаржинальні технологічні підприємства на користь низькомаржинального нетехнологічного бізнесу, який сильно залежить від світової цінової кон’юнктури. А це ще більше підвищуватиме наші економічні ризики в разі падіння цін на сировину на світових товарних ринках. Інвестиції в високі технології будуть одним з ключових елементів підвищення конкурентоспроможності економіки Україні та забезпечення її стійкості до зовнішніх шоків.

Четверте. Розвиток машинобудування. Чому я це окремо виділяю? Економіка усіх провідних індустріально розвинених країн ґрунтується саме на цій галузі. В Україні має бути розроблена комплексна стратегія модернізації сектору машинобудування, яка включатиме оцінку потреби у модернізації для різних підгалузей машинобудування, розробку заходів, які відповідають цим потребам. В рамках цього необхідне сприяння інвестиціям, бо низька продуктивність праці свідчить, що капіталоємність та технологічна оснащеність більшості підгалузей машинобудування України є низькою. Це головна перешкода конкурентоздатності сектору на світовому ринку. Українська машинобудівна продукція може бути конкурентною по ціні, але часто-густо не повною мірою відповідає стандартам, що існують на міжнародних ринках. Прямі іноземні інвестицій треба залучати до машинобудівної галузі шляхом створення привабливих умов для спільних підприємств між українськими та міжнародними компаніями. За допомоги чого це можна зробити — в наступному пункті.

П’яте. Податкові стимули. Щоб залучати іноземні інвестиції, доцільно встановлювати понижуючі коефіцієнти до розміру окремих податків залежно від кількості створюваних робочих місць, пов’язаних з інвестиційним проектом, або залежно від обсягу експорту високотехнологічної продукції, яка вироблена на цих підприємствах.

Шосте. Необхідно кардинальне поліпшення просування українського експорту. Міжнародний досвід свідчить — у багатьох країнах успішно працюють структури з підтримки просування експорту, що об’єднують діяльність від маркетингу через юридичну підтримку до систем пом’якшення фінансових ризиків. Тобто, початок роботи експортно-кредитного агентства для України є актуальним.

Сьоме. Потрібен розвиток приватно-державного партнерства, особливо в такому болючому для України питанні, як розбудова інфраструктури. Цей механізм застосовується коли держава зацікавлена в припливі приватних інвестицій, але не має наміру втрачати право власності на об’єкт, в який необхідно вкладати кошти. Застосовуючи механізм державно-приватного партнерства, Україна має можливість використовувати фінансовий потенціал приватного сектора в умовах обмеженості держбюджетного фінансування. Важливою рисою цього партнерства є синергія фінансових можливостей приватних компаній і державних гарантій, які значно підвищують рівень довіри до проектів, що реалізуються. Умови співробітництва жорстко фіксуються: встановлюється часовий період, протягом якого сторони (держава і приватна компанія) не мають права вийти з проекту, прописуються гарантії і зобов’язання обох сторін.

Й, мабуть, про головне — люди, що реформують економіку України. Відомий американський соціолог і “батько” соціоекономіки А.Етционі писав про радників МВФ так: “Вони знають параметри станів, але не в їх компетенціях дбати про процеси, які відбуваються при переході економіки від одного стану до іншого”. В процесі економічних реформ ми маємо в першу чергу покладатися на себе, а ні на МВФ, Світовий банк, чи інші поважні міжнародні установи. Ми маємо бути вдячні їм за підтримку і руку допомоги у важкий час. Але Ідеологами економічних реформ в Україні повинні бути українці, образно кажучи, досконально знаючі “анатомію і фізіологію”, систему цінностей, соціально-економічну генетику економіки та суспільства, які підлягають реформуванню. Набір реформ — це перший крок. Реформи мають доповнювати одна одну і сприяти якісним змінам. Тільки тоді їх відучує і, рано чи пізніше, сприйме суспільство.

Додати коментар

Користувач:
email:





Bidding, buying, sold,
Money flows like a river,
Fortunes new and old.

- Fin.Org.UA

Новини

00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
23:42 - Україна може перемогти у війні, але потрібна передбачувана ритмічна підтримка: Сергій Марченко під час круглого столу міністрів на підтримку України у рамках Весняних зборів СБ та МВФ
23:17 - Денис Шмигаль взяв участь у круглому столі міністерського рівня в межах Spring Meetings
22:24 - Ірина Верещук зустрілася з українською громадою у Бельгії
22:10 - Олександр Кубраков під час зустрічі з американським бізнесом: залучення міжнародного приватного сектору сприятиме обороноздатності та економічній стійкості України
22:03 - Ігор Клименко на Сумщині відзначив героїв МВС - нацгвардійців, поліцейських, прикордонників і рятувальників
21:00 - Новини 17 квітня: прогноз по урожаю-2024, споживання електроенергії росте через похолодання
20:50 - Різке похолодання може призвести до дефіциту електроенергії 18 квітня – Yasno
20:30 - Україна наступного тижня отримає другий транш макрофіну на 1,5 мільярда євро – Єврокомісія
20:22 - Форум партнерства США - Україна: Керівництво Мінфіну розповіло про заходи, які реалізує Уряд для залучення іноземних інвестицій
20:22 - Виробників товарів оборонного призначення просять обмежити доступ до службової інформації
19:50 - Споживання електроенергії зросло на 7%: "Укренерго" знову закликає економити
19:37 - Допомога енергосектору і підготовка до наступної зими: зустріч Германа Галущенка і Посла Японії в Україні Мацуди Кунінорі
19:32 - Матвій Бідний: російські спортсмени — це агенти гібридного впливу
19:30 - МОЗ та ВООЗ провели робочу зустріч з питань готовності медзакладів до реагування на надзвичайні ситуації
19:25 - Ціни на пшеницю у США різко впали: причина
19:06 - Денис Шмигаль під час Форуму партнерства США-Україна закликав американський бізнес інвестувати в українську економіку
19:00 - Сили оборони отримали 2 тисячі засобів РЕБ, створених українськими розробниками
18:56 - Допомога енергосектору і підготовка до наступної зими: зустріч Германа Галущенка і Посла Японії в Україні Мацуди Кунінорі
18:50 - Фонд гарантування вкладів виставив на торги міжгалузевий пул активів трьох банків
18:25 - Привал доллара после подъема
18:15 - московія атакувала супутникове мовлення України: десятки телеканалів зазнали проблем
17:55 - Суд ще на 2 місяці продовжив арешт експрезидента "Мотор Січі" Богуслаєва
17:45 - Підсумки торгів цінними паперами на Українській біржі за 17.04.2024
17:21 - Мінветеранів: Посилюємо співпрацю із Представництвом НАТО в Україні у реалізації нової ветеранської політики
17:20 - Випуск катастрофічних облігацій та ILS у 1К 2024 зріс на 30% до $4,23 млрд
17:19 - Урожай-2024 буде на 8 мільйонів тонн меншим за попередній – перший прогноз від Мінагрополітики
16:58 - "Конверти" від ПриватБанку: фінустанова запустила сервіс для збору донатів
16:45 - Apple розглядає можливість виробництва гаджетів в Індонезії
16:33 - Нідерланди остаточно закриють одне з найбільших родовищ газу у Європі


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.4117
Канадський долар28.6351
Юань Женьміньбі5.4629
Чеська крона1.6669
Данська крона5.6366
Гонконгівський долар5.0496
Форинт0.106948
Індійська рупія0.47333
Рупія0.002438
Новий ізраїльський шекель10.4836
Єна0.25574
Теньге0.088192
Вона0.028531
Мексиканське песо2.3261
Молдовський лей2.2129
Новозеландський долар23.3632
Норвезька крона3.5995
московський рубль0.42002
Сінгапурський долар29.0197
Ренд2.0752
Шведська крона3.6055
Швейцарський франк43.4085
Єгипетський фунт0.8143
Фунт стерлінгів49.2613
Долар США39.5451
Білоруський рубль14.3738
Азербайджанський манат23.2591
Румунський лей8.4518
Турецька ліра1.2156
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.0118
Болгарський лев21.5013
Євро42.0562
Злотий9.6614
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото94414.32
Срібло1126.37
Платина38038.04
Паладій40721.57

Курси валют, встановлені НБУ на 18.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861041.051041.051041.051041.05416420.00
227763994.66994.66994.66994.66238718.40
BAVL0.250.250.230.2396000.00
CRSR061018.411018.411018.411018.411018.41
FSTF021014.051014.051014.051014.051014.05
UTLM0.05990.05990.05990.0599599.00
XS121416000160001600016000160000.00

Дані за 17.04.2024