Криза представництва

25.05.2018 22:40 | Укррудпром

Тиждень, 25 травня 2018. Опубликовано 17:30 25 мая 2018 года Чому в Україні немає партії середнього класу, а інтереси всіх суспільних верств виражають популісти.

Будь-які вибори є не лише безкровним способом ротації правлячих еліт, а й “конкурсом” проектів сьогодення і майбутнього. Донедавна основний зміст української політики задавала дискусія щодо історичного статусу нашої країни. Хто ми: суверенна європейська держава чи квазідержавне утворення на орбіті Москви? Відповідним чином структурувався і внутрішній порядок денний. Питання мови, історії, освіти — усе це було продовженням центральної політичної теми. Український політикум був чітко розділений на два протилежні табори, і спроби позиціонування його як “третьої сили” або заявки на “нейтралітет” не мали значного електорального попиту. Цей розкол виник не без участі політтехнологів, проте з історичного погляду був цілком природний: щой­но набувши державної форми, суспільство шукало відповіді на наріжні питання буття. Після 2014 року ця дискусія якщо не припинилася, то дуже пригасла. Почасти через зміну суспільних настроїв та урізання електорального поля внаслідок окупації, почасти через політичний розгром проросійського табору. Незалежність, захист суверенітету, євроатлантичний зовнішній курс — такого консенсусу тепер дотримується український політичний мейнстрим.

Проте і в межах цього консенсусу є чималий простір для дискусій, котрі в європейських демократіях точаться між соціал-демократичним і консервативним таборами. Перших традиційно підтримують наймані працівники, яким імпонує акцент на соціальній справедливості, державному контролі за економікою та підтримці незаможних. Головною опорою других є середній клас, зацікавлений у лібералізації економіки, приватизації тощо. Але в українському політикумі такого поділу ніколи не було й досі немає. Щойно політикум перестав ділитися на проукраїнський та проросійський табори, відмінності між провідними партіями звелися до конкретних прізвищ, риторичного стилю та градусу популізму. Цю безсистемність яскраво ілюструє практика нинішнього уряду, який розривається між ринковими реформами та “покращенням життя вже сьогодні”. Власне, це проблема не лише конкретного кабінету, бо від альтернативних сил також годі очікувати послідовності. Судячи з усього, на виборах 2019-го знову доведеться обирати між обличчями, а не економічними концепціями. Але причини цього лежать глибше, ніж суб’єктивні вади українського політикуму.

Цілком очевидно, що економічні інтереси різних су­спільних прошарків мають не менший політичний потенціал, ніж ідеологічні чи мовні розбіжності. Погляньмо на цифри. Наприкінці 2017-го міністр соціальної політики Андрій Рева оцінював кількість бідних у 39,4%, і це вже після підвищення мінімалки та “осучаснення” пенсій. Причому бідність в Україні характерна не лише для вразливих категорій населення, а й для працюючих, які змушені заощаджувати на дозвіллі, одязі, ліках та їжі. Це певним чином впливає на погляди. За даними соціологічної групи “Рейтинг”, бідніші, а також старші та менш освічені особи тяжіють до патерналістських цінностей, підтримують збільшення державної частки власності в бізнесі, “наведення порядку” ціною демократії тощо. Поряд із цим є середній клас (за самооцінкою, близько 30% населення), що складається з підприємців, фахівців та осіб, задіяних у так званій креативній економіці. Цим людям вистачає на життя, але катастрофічно бракує впевненості в майбутньому: значна частина “середняків” ризикує випасти з цієї категорії після якогось економічного струсу. На відміну від бідних вони орієнтовані на конкурентну економіку. Приміром, у шерезі вимог, висунутих до влади Спілкою українських підприємців, ідеться про приватизацію, створення ринку землі, спрощення ведення бізнесу тощо. І бідноту, і середній клас від вузького прошарку заможних відокремлює прірва соціальної нерівності, ширина якої сягає небезпечних показників.

Здавалося б, структурування вітчизняної політики на умовні партії незаможних та середнього класу неминуче — цей розподіл проглядався навіть під час драматичних подій 2014-го. На порядку денному Майдану соціально-економічні питання не стояли, проте соціальний портрет революціонера був цілком упізнаваним — це був український середній клас. За даними спільного дослідження Фонду “Демократичні ініціативи” та КМІСу, близько 77% учасників революційних подій мали вищу освіту або перебували в процесі її отримання (студенти). У фаховому розрізі близько 70% становили керівники, фахівці (включно зі студентами — майбутніми фахівцями) та підприємці, а у віковому розрізі 87% учасників мали 15—54 роки. У цьому сенсі Майдан був не лише національною, а й питомо буржуазною революцією, якщо не за слоганами, то за складом. Цілком протилежним видався Антимайдан, особливо навесні 2014-го, коли Партія регіонів більше не могла мобілізувати людей у наказовому порядку й примусову масовку замінили щирі симпатики. За відсутності соціології доводиться покладатися на свідчення очевидців, які цілком однозначні: соціальну базу Антимайдану становили представники найнижчих верств населення, розбавлені відвертими люмпенами, які висловлювали не лише свої політичні погляди, а й соціальний протест.

Відтоді порядок денний змінився, однак ні невдоволений середній клас, ні невдоволена біднота нікуди не поділися. А в політиці жодних змін не сталося. Як завжди, популісти обіцяють усім усе: заводи — робітникам, капітали — капіталістам, і всім — рішучу боротьбу з олігархією. Виразної кореляції між соціальними ознаками й симпатіями до якоїсь із провідних українських партій також не існує. Як свідчать дані КМІСу, “Батьківщина”, Блок Петра Порошенка, Радикальна партія, “За життя”, Опозиційний блок, “Самопоміч” не акумулюють навколо себе електорату, який явно вирізнявся б певним комплексом соціальних ознак. Зазвичай коливання тримаються в межах похибки або є досить незначними. Найвиразнішою залишається традиційна регіональна кореляція: за проросійські сили (у цьому випадку Опозиційний блок та “За життя”) голосуватимуть переважно на Сході та Півдні країни, а Захід та Центр віддадуть перевагу національно-демократичному табору. Найпростіше ганити за це популістів, які не бажають діяти в рамках певних економічних концепцій, проте й відповідного суспільного запиту не відчувається. Так, за даними соціологічної групи “Рейтинг”, ідеологічні засади партії є важливим критерієм лише для 11% виборців. А за даними Центру Разумкова, майже 56% українців узагалі ніколи не читали партійних програм (причому навіть серед осіб із вищою освітою таких майже 48%, а серед забезпечених — 52—54%).

На перший погляд це видається незрозумілим. Чому, наприклад, середній клас не прагне мати партію середнього класу, котра захищатиме його інтереси на місцях, у парламенті та, можливо, в уряді? Чому цього не прагнуть незаможні верстви? Розгадка частково криється в самій соціальній структурі, котра є не настільки стійкою, як здається відразу. Її визначає не лише розподіл за майновими, освітніми та професійними ознаками, а ще й поділ на тих, чия економічна діяльність проходить легально, і на “тіньовиків” (за оцінками МВФ, у тіні може перебувати до 45% української економіки). І найбільше цей поділ розколює саме середній клас. Наймані працівники не отримують від свого нелегального статусу жодних переваг, а от бізнесу “тінь” дає змогу максимізувати прибутки за рахунок несплати податків, недотримання трудового законодавства тощо. Власники копанок на Донбасі, бурштинових промислів на Волині, браконьєрських тартаків у Карпатах, нелегальні забудовники в Києві — ці та інші представники “бізнесу” не зацікавлені у створенні ефективних державних інституцій, ринкової економіки та інших ознак цивілізації. Не є монолітними й нижчі верстви суспільства, усередині яких теж існують власні поділи. Це суперечки між працюючими та пенсіонерами, між тими, хто має постійну зайнятість, та прекаріатом. Фактично єдиним солідарним прошарком є олігархія та афілійований із нею бізнес, котра не лише артикулює свої спільні інтереси, а й ефективно реалізує їх через втручання у функціонування державних інститутів.

Поряд із труднощами артикуляції спільних інтересів українці не користуються навіть тими інституційними можливостями, які існують зараз. Приміром, за даними Центру Разумкова, 92% громадян ніколи не зверталися до народних депутатів, лише 15% бували в них на особистому прийнятті, 90% ніколи не брали участі в громадських слуханнях, не були членами громадських рад. Та й узагалі серед інститутів, котрі мають представляти інтереси громадян, політичні партії назвало лише 21% українців, громадські організації — 19%, профспілки — 13%, окремих політичних діячів — 10%. Укупі з традиційно низькою довірою до політиків, партій та Верховної Ради це свідчить про серйозні недоліки вітчизняної політичної культури. Вони історично зумовлені, оскільки в нас відсутня суспільна традиція демократії, а громадянське суспільство перебуває якщо не в зародку, то на дуже ранньому етапі розвитку. Відтак використання представницьких механізмів уже саме по собі є для українців завданням новим і непростим. Ще вищий рівень складності — звести до спільного політичного знаменника інтереси суспільних прошарків, межі яких розмиваються, а внутрішня диференціація постійно зростає. Ну а в умовах загальної девальвації політикуму завдання стає вкрай непростим. Тож у найближчому майбутньому українська політика залишатиметься змаганням популістів, які обіцятимуть усім і все, а тому урядовий курс вихлятиме між ліберальними реформами та квазісоціалізмом.

Максим ВІХРОВ

Додати коментар

Користувач:
email:





Capital market
Where savers meet investors
Long-term funds are raised

- Fin.Org.UA

Новини

23:31 - Оновлюються норми, що регулюють процедуру надання окремих дозволів НБУ на проведення валютних операцій за надходження клопотань від КМУ
12:14 - РНБО пропонує заборонити рекламу казино з використанням військової символіки
12:00 - Інтерв’ю Андрія Пишного про перебіг Весняних зборів МВФ та Світового банку у Вашингтоні
11:25 - Польські фермери зняли блокаду двох пунктів пропуску на кордоні з Україною
11:22 - Енергетична ситуація в регіонах на 20 квітня
11:18 - Цифровізація державних послуг в Україні створює потужний антикорупційний ефект, - Ольга Зикова
10:57 - ЕНЕРГЕТИЧНА СИТУАЦІЯ В РЕГІОНАХ на 20 квітня: через негоду знеструмлені 11 населених пунктів; за добу енергетики відновили електропостачання понад 26 тисячам абонентів
10:29 - Ситуація в енергосистемі на 20 квітня: дефіциту електроенергії не прогнозується
10:12 - СИТУАЦІЯ В ЕНЕРГОСИСТЕМІ на 20 квітня: дефіциту електроенергії не прогнозується; внаслідок обстрілів на Донеччині знеструмлювалася шахта – під землею залишалися понад 130 працівників
10:10 - Військовим заборонять доступ до казино: Зеленський увів в дію рішення РНБО
10:00 - московія уразила інфраструктурний об'єкт в Одесі
09:41 - У МВС відбулася робоча зустріч із представниками Європейської Комісії
09:33 - Оперативна інформація щодо наслідків ведення бойових дій російською федерацією та роботи піротехнічних підрозділів ДСНС України
09:17 - Сергій Марченко обговорив із міністрами фінансів європейських країн поглиблення співпраці на шляху інтеграції України в ЄС
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:40 - Україна отримає можливість залучати кредитні ресурси загальним обсягом до $2,1 млрд від Південної Кореї: уряди країн підписали відповідну угоду
21:08 - Мінінфраструктури: Ракетний удар зруйнував ємності з агропродукцією, яка мала йти на експорт до країн Азії та Африки
21:00 - Новини 19 квітня: удар по порту "Південний", неплатників аліментів тепер зможуть мобілізувати
20:51 - "Роттердам+": ВАКС звільнив двох фігурантів від відповідальності через строки давності
20:44 - Мінцифри розробило технічні вимоги для системи "еАкцизу"
20:26 - Компанії в московія почали платити податки в борг через проблеми з експортною виручкою
20:17 - ВАКС дозволив конфіскувати активи російської компанії, яка виготовляє військову техніку 
19:45 - ФДМУ за тиждень провів 8 успішних аукціонів з приватизації на 28,5 мільйонів
19:20 - "Під виглядом співробітників Бюро видурювали у людей гроші": ДБР викрило шахрайську схему
19:05 - Понад 55% мережі системно важливих банків здатні працювати під час блекауту – НБУ
18:45 - Для розблокування експорту вітчизняної зброї немає політичної підтримки – Камишін
18:35 - московіяни завдали удару по морському порту "Південний" – Зеленський
18:25 - Іноземні інвестори можуть диверсифікувати ризики за рахунок інвестицій в малий і середній бізнес, - Надія Бігун
18:08 - Які українські товари найбільше цікавлять іноземних покупців?
17:58 - Харківські "Укренергомашини" створять філії на заході України


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.504
Канадський долар28.9062
Юань Женьміньбі5.4947
Чеська крона1.678
Данська крона5.6797
Гонконгівський долар5.0796
Форинт0.107271
Індійська рупія0.47667
Рупія0.002444
Новий ізраїльський шекель10.5315
Єна0.25735
Теньге0.089175
Вона0.028793
Мексиканське песо2.2909
Молдовський лей2.2228
Новозеландський долар23.4152
Норвезька крона3.6029
московський рубль0.42645
Сінгапурський долар29.2107
Ренд2.0712
Шведська крона3.6331
Швейцарський франк43.7663
Єгипетський фунт0.8232
Фунт стерлінгів49.4922
Долар США39.7879
Білоруський рубль14.462
Азербайджанський манат23.4019
Румунський лей8.5166
Турецька ліра1.2205
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.3493
Болгарський лев21.6698
Євро42.3821
Злотий9.7865
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото94602.1
Срібло1122.93
Платина37071.98
Паладій40053.68

Курси валют, встановлені НБУ на 22.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861041.861041.861041.861041.8652093.00
227763995.42995.42995.42995.42597252.00
2280431098.651098.651098.651098.6535156.80
229025981.67981.67981.67981.67490835.00
229470917.58917.58917.58917.58275274.00
CRSR061019.951019.951019.951019.9512239.40
USXT22464946494649464932529053.00

Дані за 19.04.2024