Як залізниці об'їхати зернові проблеми?

27.04.2018 08:48 | Укррудпром

Економічна правда, 26 квітня 2018. Опубликовано 08:00 27 апреля 2018 года Уникнути “зернового колапсу” на залізниці неможливо без доступу приватних операторів до ринку тяги.

На початку квітня, з запізненням в місяць, ми вступили в новий аграрний сезон.

З огляду на близькі до ідеальних умови перезимівлі озимих, а також унікальну здатність українських аграріїв творити дива в інтенсивності польових робіт, щоб компенсувати пізню весну, ми розраховуємо отримати урожай ніяк не нижче торішнього — тобто 60 млн тонн +.

Цей рівень гарантує кілька речей:

— забезпечення продовольчої безпеки.

— високий експорт і стабільні надходження валютної виручки.

— колапс на залізниці.

Один з пунктів явно не на користь українському сільгоспвиробнику і державі Україна в цілому. Чи можна запобігти його виникненню?

Проблеми залізничної логістики відносно нові і сформувалися під впливом двох чинників: збільшення врожаїв (по деяких культурах в два рази в десятирічному періоді) з відповідним зростанням експорту на тлі введення вагових лімітів на автоперевезення два роки тому.

Проблеми були б куди масштабнішими, якби зерновикам довелося конкурувати за залізничну інфраструктуру з металургами, однак обсяг перевезень останніх з 2013 року суттєво впав.

Хоча з огляду на причини скорочення експорту продукції ГМК, складно говорити про будь-які виграші в принципі.

Довгий час існувала думка, що корінь проблеми криється в дефіциті вагонів. Але практика показала, що це не так — до старту минулого сезону ми підійшли з 14 тис. вагонами, рік по тому їх було 18,7 тис. одиниць, але помісячні обсяги зернового експорту від цього не збільшилися.

У одного агрохолдингу з ТОП-5 є власний парк з 300 вагонів, і вони простоюють в очікуванні відправки з гнітючою регулярністю.

Укрзалізниця не встигає забезпечити їх транспортування. Це і підводить нас до першопричини проблеми: дефіциту тяги, локомотивів.

Функція забезпечення тягою залишається повністю у віданні держави, хоча реформою УЗ і передбачена поступова лібералізація.

Однак, враховуючи, що це найбільш вигідний сегмент cargo-перевезень, УЗ не поспішає розлучатися з ним на користь приватних операторів. Тому в експортному сезоні 2018/2019 ми будемо діяти в умовах залізничного статус-кво.

На сьогодні у УЗ є близько 2000 електровозів і стільки ж тепловозів, але їх знос перевищує 90%.

Парк локомотивів потрібно оновлювати і збільшувати, інакше в якийсь момент УЗ не зможе виконати взяті на себе зобов"язання через банальну несправність.

На жаль, обсяг закупівель нової техніки — кілька десятків одиниць — не може зрівнятися з потребою, яка обчислюється сотнями.

Кооперацію з приватними операторами УЗ поки передбачає в форматі лізингу, що не дуже цікаво останнім — при нестабільності національної валюти такі угоди неминуче виходять у формат lose-lose.

Історично зафіксована технологічна межа інфраструктури — 5,5 млн тонн експорту зерна в місяць.

Однак ця цифра формувалася за рахунок обліку невідвантажених у попередньому періоді обсягів, простоїв судів тощо.

Забезпечити таку інтенсивність відвантажень хоча б протягом двох місяців фізично неможливо.

Це означає, що більш-менш різкий стрибок обсягів експорту може виявитися непосильним, і дельта всього в 10—15% може стати критичною.

Найгірший варіант — Україна збирає черговий рекордний врожай і не може здійснити його вивезення.

Це формує рекордні перехідні залишки, що тисне на ринок і знижує зацікавленість аграріїв у сільгоспвиробництві, а в підсумку — закладає передумови для різкого зниження валу у наступному році.

Проблеми меншого масштабу, але актуальні вже зараз — дисконтування українського зерна через логістичні ризики.

У попередніх сезонах непрогнозованість логістики до портів призводила до того, що трейдери заміняли український продукт, наприклад, кукурудзу, аргентинською або бразильською, щоб закрити контракт.

Хороша новина в тому, що в частині портових терміналів інфраструктура розвивається випереджаючими темпами.

Навіть під"їзні шляхи перестають бути “вузьким місцем”, оскільки в їх розширення інвестують оператори, передаючи залізничне полотно на баланс УЗ.

Натомість вони просять мінімальні бонуси, наприклад, знижку на залізничні тарифи, але держава виходить з позиції інтересів держбюджету.

Ще одна хороша новина: частина залізничних гілок активно електрифікується, що дозволить їх задіяти в миколаївському та одеському напрямках.

Отже, за інших рівних умов сезон 2018/2019 галузь пройде успішно. Найімовірніше, ми вийдемо на врожай співставний з минулорічним (хоча деякі учасники ринку обережно прогнозують зростання на 2—4 млн тонн) і відповідний експорт — близько 45 млн тонн.

Це цілком посильний обсяг для поточної експортної інфраструктури.

Але без радикальних заходів, без лібералізації залізничних перевезень, доступу приватних операторів до ринку тяги, в умовах константи ємності внутрішнього ринку Укрзалізниця може мимоволі стати стопером розвитку агропромислового комплексу і економіки України в цілому.

Максим МАРТИНЮК, перший заступник міністра аграрної політики та продовольства

Додати коментар

Користувач:
email:





Market cycle spins,
Bull and bear runs come and go,
Long-term gains endure.

- Fin.Org.UA

Новини

07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 16.04.2024
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:43 - Українське Мінінфраструктури: Дунайське пароплавство завершило 2023 рік з рекордним прибутком в 719 млн грн
21:25 - Герман Галущенко – міністрам енергетики ЄС: маємо консолідуватися, щоб пройти наступну зиму
21:09 - Європейська Комісія схвалила План України, що відкриває шлях до залучення коштів у межах Інструменту ЄС Ukraine Facility
21:02 - Герман Галущенко – міністрам енергетики ЄС: маємо консолідуватися, щоб пройти наступну зиму
21:00 - Новини 15 квітня: у Кривому Розі аварійне відключення світла, НПЗ московії відновлюють роботу
20:46 - ОПЕК придивляється до Намібії, яка може стати четвертою в Африці за видобутком нафти
20:14 - Єврокомісар з енергетики закликала ENTSO-E дозволити збільшення імпорту електроенергії в Україну
20:12 - Торговий дефіцит України за перші два місяці 2024 року становив понад 3 мільярди доларів
19:51 - У Кривому Розі запровадили аварійне відключення світла по всьому місту
19:40 - Інвесткомпанія Schroders підвищила оцінку своєї частки у Revolut на 45% 
19:33 - Meta анонсувала зупинку роботи Threads у Туреччині на вимогу регулятора
19:10 - Особливості вибору зручного телевізора для відеоігор
19:10 - Розничные продажи в США поддерживают акции и доллар одновременно
19:08 - Adobe планує вбудувати ШІ-сервіси у відеоредактор Premiere Pro
18:55 - БЕБ у Києві викрило роботу нелегальної АЗС: вилучено пального та обладнання на понад 1 мільйон
18:35 - Допомога енергосектору та посилення стійкості енергосистеми: зустріч Германа Галущенка і єврокомісара Кадрі Сімсон
18:23 - Данія виділить 43 мільйони доларів для підтримки бізнес-проєктів своїх компаній в Україні
18:19 - Допомога енергосектору та посилення стійкості енергосистеми: зустріч Германа Галущенка і єврокомісара Кадрі Сімсон
18:07 - Соцмережа Bluesky зняла заборону на реєстрацію для глав держав
17:51 - Трьох страховиків оштрафовано за несвоєчасне подання звітності
17:45 - Підсумки торгів цінними паперами на Українській біржі за 15.04.2024
17:42 - Литва виділить 3 мільйони євро виробництво FPV-дронів для України
17:37 - Фонд гарантування у 1 кварталі продав на аукціонах активів банків-банкрутів на 700 мільйонів
17:10 - «Міні-ТЕЦ» для 32 українських міст: Мінінфраструктури разом з партнерами працює над забезпеченням будинків теплом та електрикою
17:10 - Банки у лютому видали іпотечних кредитів на 1,3 мільярда – НБУ
17:04 - Мінекономіки: Данія виділяє 300 млн крон для підтримки бізнес-проектів своїх компаній в Україні
16:51 - московія змогла швидко відремонтувати деякі з ключових НПЗ - Reuters
16:40 - До 22 небанківських фінансових установ застосовано заходи впливу


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.6497
Канадський долар28.7934
Юань Женьміньбі5.467
Чеська крона1.6651
Данська крона5.6512
Гонконгівський долар5.0549
Форинт0.106941
Індійська рупія0.47421
Рупія0.0024938
Новий ізраїльський шекель10.6435
Єна0.25713
Теньге0.088192
Вона0.028598
Мексиканське песо2.39
Молдовський лей2.2264
Новозеландський долар23.5068
Норвезька крона3.6273
московський рубль0.42344
Сінгапурський долар29.0833
Ренд2.0903
Шведська крона3.647
Швейцарський франк43.3589
Єгипетський фунт0.8183
Фунт стерлінгів49.3761
Долар США39.5737
Білоруський рубль14.3842
Азербайджанський манат23.2759
Румунський лей8.4758
Турецька ліра1.2213
СПЗ (спеціальні права запозичення)52.1003
Болгарський лев21.5578
Євро42.1618
Злотий9.8205
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото93289.06
Срібло1128.08
Платина38584.75
Паладій41398.05

Курси валют, встановлені НБУ на 16.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861040.251040.251040.251040.25613747.50
227763993.9993.9993.9993.91113168.00
229025980.14980.14980.14980.14196028.00
229470916.17916.17916.17916.17458085.00
AZRF011036.251042.191036.251042.194150.94
BAVL0.24670.24670.24670.24679868.00
CRSR061016.881016.881016.271016.8882365.45
FSTF021005.921005.921005.921005.923017.76
XS121416000160001600016000416000.00

Дані за 15.04.2024