Ті, що біжать по лезу, або Чим завершився візит МВФ в Україну

20.02.2018 16:48 | Укррудпром

Економічна правда, 20 лютого 2018. Опубликовано 15:58 20 февраля 2018 года Створення Антикорупційного суду та підвищення ціни на газ зводиться для прем"єра та президента до пошуку відповіді на питання: як виконати вимоги кредитора і не зазнати політичного фіаско.

За останній місяць відносини України з МВФ виглядали так: одна зустріч Петра Порошенка з Крістін Лагард у Давосі, один гучний скандал навколо поширюваних Банковою “фейків” щодо пом"якшення вимог з боку МВФ та один візит експертів МВФ в Україну.

Після кожної з цих подій українська сторона генерувала “переможні” новини про успішне продовження співпраці України з МВФ. Мовляв, п"ятий транш очікується у квітні-травні, а реформи в рамках виконання програми EFF тривають.

За інформаційною завісою з “хороших новин” приховується вперте небажання української сторони ухвалюаати непопулярні рішення, тісний клубок політичних інтересів та високий градус напруги в переговорах з кредитором.

Як відомо, для отримання п"ятого траншу від МВФ Україна повинна виконати дві ключові вимоги: ухвалити закон про Антикорупційний суд і підвищити ціни на газ, як було узгоджено навесні 2017 року — відповідно до імпортної ціни.

Однак поданий президентом законопроект про Антикорупційний суд суперечить рекомендаціям Венеціанської комісії, а ціни на газ уряд не підвищив і, зважаючи на риторику Володимира Гройсмана, робити цього не збирається. 

Загалом переговори тривають, але прогресу нема. Про це свідчать підсумки візиту експертів МВФ в Україну 11-16 лютого. Коротко результати можна описати так: сторони підтвердили, що не бажають йти на поступки одна одній, позиції незмінні.

Далі — більш детально про те, з чим поїхав МВФ з України, і на що можуть сподіватися уряд та президент.

Поточну чотирирічну програму “Механізм розширеного фінансування” (Extended Fund Facility) — МВФ ухвалив у березні 2015 року. За її умовами Україна отримала чотири транші — 8,7 млрд дол з можливих 17,5 млрд дол. Останній, четвертий транш, Україна отримала з великою затримкою і труднощами у квітні 2017 року.

Гра в політичні перечікування

 

15 лютого прем"єр-міністр Володимир Гройсман зустрічався з представниками громадських організацій, де сказав: до підвищення ціни на газ з квітня на 30%, як цього вимагає МВФ, він не готовий.

На думку прем’єра, доцільно розглядати варіанти формування ціни не за формулою Hub+ (імпортна ціна плюс витрати на доставку), а Hub або Hub- (лише імпортна ціна або імпортна ціна мінус витрати на доставку).

Економічна логіка така: якщо країна не має власного ресурсу, і їй потрібен імпорт, то повинен бути Hub+, якщо сама себе забезпечує, то Hub (паритет), якщо експортує — то Hub.

За словами міністра енергетики Ігоря Насалика, у 2018 році потреби населення  повністю покриваються газом власного видобутку, газ імпортується суто для промисловості. Тому, на думку урядовців, змушувати українців платити підвищену ціну, прив"язану до ціни на імпортний газ, неправильно.

Підвищення ціни на газ для населення відкриває для Кабміну й іншу проблему — збільшення видатків на комунальні субсидії. У бюджеті-2018 на фінансування субсидій передбачено 71 млрд грн, отримує їх понад 50% населення. Після підвищення ціни на газ ці видатки зростуть.

Крім того, підвищення ціни на газ прискорить інфляцію.

Співрозмовники в уряді кажуть, що позиція міжнародного кредитора стосовно газового питання така: підписали — виконуйте.

“МВФ не погоджував уряду відстрочку в підвищенні тарифів — вони мали бути переглянуті на початку опалювального сезону 2017-2018 років. Фонд проти зміни домовленостей і коригування формули розрахунку ціни на газ, оскільки рік тому сторони підписалися під варіантом перегляду залежно від паритету імпорту”, — пояснює співрозмовник, ознайомлений з позицією МВФ.

За інформацією джерел ЕП, фонд визнає ризик прискореної інфляції в Україні, але з його боку це виглядає так: самі винні, потрібно було підвищувати ціну у 2017 році.

Щодо Антикорупційного суду, то МВФ вважає його створення однією з ключових реформ, які потрібні Україні. Максимально важливо при цьому, щоб АС був незалежним. Без ухвалення закону про АС траншу не буде.

Своєю чергою, створення Антикорупційного суду та підвищення ціни на газ для прем"єра та президента зводиться до пошуку відповіді на питання: як виконати вимоги кредитора і не зазнати політичного фіаско?

Для Гройсмана ризики такі: якщо уряд підвищить ціну на газ, а Порошенко не погодиться із створенням незалежного АС, то прем"єр залишиться у подвійному програші. Він втратить політичний рейтинг через підвищення тарифів і не отримає транш.

За словами співрозмовників ЕП у Кабміні, підвищення ціни на газ можливе тільки після ухвалення закону про Антикорупційний суд. Це означає, що в квітні, після завершення опалювального сезону, уряд не перегляне ціну на газ.

Голова Верховної Ради Андрій Парубій прогнозує ухвалення закону про АС у травні. Тобто якщо Гройсман займе вичікувальну позицію, газове питання вирішиться не раніше травня-червня.

На думку одного з депутатів із фракції “Народний фронт”, Порошенко також не буде поспішати з Антикорупційним судом.

“Для нього головне — протягнути тишком-нишком до виборів. Законопроект може бути ухвалений і у 2018 році, головне — щоби суд почав працювати не раніше весни 2019 року, коли пройдуть президентські вибори”, — каже депутат.   

Ризики, які не бажають зникати

Програма співробітництва України з МВФ — це не лише про суд і про газ. МВФ також занепокоєний фіскальними ризиками бюджету-2018. Під час зустрічі з представниками Мінфіну сторони обговорювали варіанти їх мінімізації.

Про те, що фіскальні ризики бюджету полягають у надто швидкому зростанні видатків, МВФ заявив у грудні 2017 року.

“Фонд цікавився, за що ми будемо фінансувати видатки, якщо не буде певних доходів, якщо темпи економічного зростання будуть нижчими”, — розповідає ЕП знайомий з ходом переговорів співрозмовник в уряді.

У бюджеті-2018 заплановані доходи, яких може не бути. Передусім мова йде про доходи від приватизації або продажу ліцензій лотерейних операторам. Також у зоні ризику — доходи від дивідендів державних підприємств. Велика ймовірність, що ці види доходів доведеться перекривати коштами з інших джерел.

Раніше в МВФ заявляли про ризик розбалансування бюджету Пенсійного фонду через правки, які депутати внесли між першим і другим читаннями при ухваленні пенсійної реформи. Правки узаконили право пенсіонерів без необхідного страхового стажу отримувати допомогу від держави.

Після ухвалення пенсійної реформи Мінсоцполітики і МВФ обмінювалися можливими варіантами вирішення проблеми. Зараз вирішення цього питання на заключній стадії і не належить до критичних моментів у спілкуванні з МВФ.

За інформацією джерел ЕП, минулого тижня переговори експертів МВФ з Мінсоцполітики у тому числі стосувалися обговорення цифр про видатки на очікуваний перерахунок пенсій для військовослужбовцям та його вплив на баланс Пенсійного фонду.

За словами міністра соціальної політики Андрія Реви, в результаті перерахунку пенсії військових повинні зрости щонайменше на 77%. Уряд планував почати перерахунок із січня, але відтермінував набуття чинності власної постанови №704 від 30 серпня 2017 року про порядок нарахування грошового забезпечення військовослужбовцям на рік.

Причина — потрібно ухвалити новий закон. За даними Мінсоцполітики, для перерахунку пенсій особам, звільненим з військової служби, у 2018 році потрібно додатково 35 млрд грн. Таких коштів у бюджеті нема.

Для МВФ підвищення пенсій військовослужбовцям — це фіскальний ризик. Позиція фонду прогнозована: для нього головне — збалансований бюджет Пенсійного фонду та забезпеченість такого підвищення ресурсом.

Є два потенційні джерела для додаткового ресурсу. Перший — збільшити видатки з державного бюджету для Пенсійного фонду. Другий — створити умови для збільшення власних надходжень ПФ.

Перший спосіб — не варіант, тому що він порушує узгоджений з МВФ баланс державного бюджету щодо видатків для Пенсійного фонду.

Другий варіант — можливий. Додаткові доходи від ЄСВ згенерує підвищення мінімальної зарплати вище 4 тис грн. Однак тут можливі інші наслідки, наприклад, прискорення інфляції та непрогнозований влив на малий та середній бізнес.

Раніше постійний представник МВФ в Україні Йоста Люнгман відзначав, що фонд виступає за збільшення зарплат українців, але тільки “відповідно до зростання продуктивності праці”.

“Є спокуса дуже швидко збільшити зарплату, але це буде погано позначатися на зростанні економіки”, — заявив представник МВФ.

Мінфін: на кону все

Під час візиту експерти МВФ також цікавилися станом виконання інших реформ.

12 лютого з експертами фонду зустрічалися міністр фінансів Олександр Данилюк та його заступники Оксана Маркарова та Юрій Буца.

“Обговорили питання подальшої імплементації програми МВФ, реформу ДФС та впровадження корпоративного управління в державних банках”, — коротко відзвітував Мінфін про результати зустрічі.

Як стало відомо ЕП, враження кредитора щодо реформи ДФС незадовільні. ”Головна претензія — реформа просувається повільно”, — каже співрозмовник у Кабміні.

Як писала ЕП, раніше уряд скасував постанови Мінфіну про реформування ДФС та митниці і наразі у Кабміну нема оформлених стратегічних планів, що робити з ДФС.

Раніше Буца говорив, що іноземним інвесторам цікаві українські боргові інструменти, але вони не готові їх купувати, якщо Україна не демонструє прогресу за програмою МВФ. Для більшості іноземних інвесторів програма фонду —  запорука надійності держави як позичальника.

За словами Буци, Мінфін “серйозно розглядає” можливість залучення коштів на зовнішніх ринках у 2018 році. Йдеться про 3 млрд дол зовнішніх запозичень та операцію на зразок тієї, яку Україна здійснила у 2017 році: обмін облігацій 2020-2021 років на облігації з пізнішим терміном погашення.

Без програми МВФ усі ці плани залишаться нереалізованими.

Данилюк є основним комунікатором з МВФ. Від того, чи вдасться нормалізувати співпрацю з МВФ, залежить не лише його імідж міністра-реформатора. На кону — боргова та фіскальна політика держави, спроможність Мінфіну зберегти її фінансовий баланс.

Нова програма? Ні, не чули

Лагард та Люнгман раніше заявили, що програма EFF з Україною триває і завершується навесні 2019 року. Київ повинен виконувати взяті на себе зобов"язання саме за цією програмою.

Візит експертів МВФ в Україну підтвердив цей курс. Старт переговорів про нову програму співпраці з МВФ не стоїть на порядку денному. Найближчий рік кредитор триматиме на контролі виконання Україною поточної програми.

Галина КАЛАЧОВА, Дмитро ДЄНКОВ

Додати коментар

Користувач:
email:





Акції виросли,
Фондовий ринок наш - в небі,
Інвестори раді.

- Fin.Org.UA

Новини

00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 24 квітня: справа Сольського, ТРЦ "Гулівер" хочуть передати в управління АРМА
20:49 - Усіх абонентів у Києві, Одесі та Хмельницькому заживили, у Харкові діють обмеження – Міненерго 
20:47 - Єврокомісія пропонує запровадити санкції проти суден, які перевозять військову техніку з КНДР до московія – Reuters
20:35 - Ситуація в енергосистемі. Оперативна інформація на 19:00
20:15 - Apple вимагає від Telegram заблокувати низку каналів для користувачів з українськими SIM-картками
20:08 - Банки готові збільшити кредитування бізнесу та населення – НБУ
20:02 - Найдорожча технокомпанія Європи ASML офційно змінила гендиректора
20:00 - СИТУАЦІЯ В ЕНЕРГОСИСТЕМІ. Оперативна інформація на 19:00
19:29 - Три чверті роботодавців відчувають дефіцит кадрів в Україні – дослідження
19:17 - Патроне став віцепрезидентом ЄБРР. Хто очолив банк по Україні та Молдові
18:59 - Аналітична записка про стан роботи зі зверненнями громадян у І кварталі 2024 року
18:50 - Експерти Консультативної Ради при Міністерстві економіки України вітають прогрес щодо запуску програми Ukraine Facility
18:48 - Литва майже припинила імпорт зерна з московії та Білорусі
18:47 - Mercedes-Benz презентувала електричний G-Wagen
18:23 - Туреччина наростила закупівлі російської нафти до історичного рекорду
18:21 - Оновлено порядок здійснення безвиїзного нагляду та виїзних перевірок  фінансових установ з питань фінансового моніторингу, валютного та санкційного законодавства
18:10 - Байден підписав закон з 61 млрд доларів на підтримку України
18:07 - У Харкові запровадили нові проєкти для підтримки місцевого бізнесу
17:54 - Коли запрацює еАкциз в Україні
17:52 - Інформація щодо проведення Міжнародної весільної виставки “SHANGHAI WEDDING EXPO 2024” (07 – 09 серпня 2024 р., м. Шанхай, Китай)
17:45 - Підсумки торгів цінними паперами на Українській біржі за 24.04.2024
17:18 - Україна підписала Меморандуми про взаємне визнання Дипломів / Свідоцтв фахівця моряків з Португалією та Грузією
17:04 - Мазепа про свою справу: проблема в "сірих зонах" законів, а не в вертикалі Зеленського
17:00 - Офіс генпрокурора після аудиту закрив п'яту частину справ проти бізнесу
16:47 - Boeing звітує про падіння доходів через скорочення поставок
16:35 - Центр розмінування ДССТ отримав 10 позашляховиків, закуплених німецькими партнерами за ініціативи Мінекономіки
16:31 - Автобуси тепер можуть обирати в "єЧерзі" час перетину кордону з Молдовою
16:26 - Центр розмінування ДССТ отримав 10 позашляховиків, закуплених німецькими партнерами за ініціативи Мінекономіки
16:24 - Держаудитслужба розпочала аудит Науково-дослідного інституту вогнетривів


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.6704
Канадський долар28.8388
Юань Женьміньбі5.4473
Чеська крона1.6715
Данська крона5.6565
Гонконгівський долар5.0393
Форинт0.107269
Індійська рупія0.47372
Рупія0.0024433
Новий ізраїльський шекель10.4525
Єна0.25477
Теньге0.08896
Вона0.028811
Мексиканське песо2.3308
Молдовський лей2.2073
Новозеландський долар23.4185
Норвезька крона3.5966
московський рубль0.42673
Сінгапурський долар28.9955
Ренд2.057
Шведська крона3.6294
Швейцарський франк43.1667
Єгипетський фунт0.824
Фунт стерлінгів49.075
Долар США39.4716
Білоруський рубль14.347
Азербайджанський манат23.2159
Румунський лей8.4785
Турецька ліра1.2137
СПЗ (спеціальні права запозичення)51.9715
Болгарський лев21.5692
Євро42.1833
Злотий9.7656
Алжирський динар0.29133
Така0.35452
Вірменський драм0.099159
Домініканське песо0.66115
Іранський ріал0.00092851
Іракський динар0.029769
Сом0.43587
Ліванський фунт0.000436
Лівійський динар8.0586
Малайзійський ринггіт8.2657
Марокканський дирхам3.8465
Пакистанська рупія0.14042
Саудівський ріял10.3982
Донг0.0015718
Бат1.07729
Дирхам ОАЕ10.6188
Туніський динар12.4776
Узбецький сум0.0030882
Новий тайванський долар1.221
Туркменський новий манат11.1421
Сербський динар0.36025
Сомоні3.561
Ларі14.9113
Бразильський реал7.2282
Золото91400.04
Срібло1070.47
Платина36045.86
Паладій40324.58

Курси валют, встановлені НБУ на 25.04.2024

ТікерOpenMaxMinCloseVolume
2262861043.871043.871043.871043.872233881.80
2280431077.331077.331077.331077.33104501.01
2289101069.981069.981069.981069.9853499.00
229025983.59983.59983.59983.591827510.22
229470919.34919.34919.34919.34367736.00
2302621055.81055.81055.81055.8221718.00
CRSR061023.781023.781023.781023.785118.90
FSTF021014.051014.051014.051014.051014.05
USGK78454545454545454522725000.00
XS12141600016000160001600016000.00

Дані за 24.04.2024