Місцеві органи мають забезпечити право дітей навчатися як рідною мовою, так і державною, - Лілія Гриневич
20.10.2017 22:12 | Fin.Org.UA за інформацією КМУ
Місцеві органи мають забезпечити право дітей навчатися як
рідною мовою, так і державною – це закон. На цьому наголосила Міністр освіти і
науки України Лілія Гриневич під час круглого столу з представниками закладів
освіти з навчанням мовами нацменшин щодо імплементації статті 7.
«Стаття 7 передбачає, що навчатися рідною мовою, якщо ця
мова належить до мов Європейського Союзу, можна буде з дитсадка до 12 класу. Що
ми хочемо зробити – це збільшити після 5 класу кількість предметів, що
вивчаються українською. Звісно, що це будуть предмети не природознавчого циклу,
а гуманітарного. При цьому ми наголошуємо, що місцеві органи мають забезпечити
право дітей навчатися як рідною мовою, так і державною – це закон. Бо ми маємо
ситуації, коли є батьки, які хочуть навчати дітей українською, а для них
не створюються умови, і навпаки», – зазначила Лілія Гриневич.
За даними Державної інспекції навчальних закладів, у місцях
компактного проживання меншин у дітей є запит та потреба в поліпшенні вивчення української
мови.
«У Герцаївському районі щонайменше
160 дітей змушені самотужки добиратися до іншого населеного пункту, щоб
навчатися українською, а не румунською мовою. Серед них є діти молодшого віку.
Про яку безпеку ми можемо говорити, коли діти 2 класу самі мусять доїжджати до
школи? Це при тому, що сьогодні достатньо лише 5 заяв від батьків і місцева
влада повинна відкрити клас з українською, румунською чи іншою мовою навчання.
Єдина в Герцаївському районі школа, де навчання
ведеться українською мовою з 1 по 11 клас, переповнена», – розповів керівник
ДІНЗ Руслан Гурак.
Міністр підкреслила, що збільшення відсотку навчання
українською мовою у старших класах румунських шкіл дасть можливість не шукати
батькам українську школу, аби діти добре знали державну мову.
«У цих школах діти зможуть на виході чудово володіти і
українською, і румунською. Але для цього потрібно бути відкритими до змін.
Давайте зробимо це разом. Нам потрібні нові підручники, нові програми, нові
матеріали та методики навчання – долучайтесь до їх формування. Особливо ми
зацікавлені у досвіді двомовних шкіл – таких 4 у Чернівецькій області, і вони дають
дійсно хороші результати», – додала
Лілія Гриневич.
Представники румунської громади висловили свої побоювання
щодо нечіткого формулювання у Законі можливості вивчення кількох предметів з 5
по 11 клас рідною мовою.
«Ми маємо досвід заборони навчання румунською мовою, тоді ми
боролися за рідну мову разом з українцями. І формулювання «можуть вивчатися» не
дає жодних гарантій, а у нас у країні все дуже сильно змінюється», – зазначила
представник румунської громади Ауріка Божеску.
Також активісти зауважили, що певна кількість дітей з
румунських шкіл все ж долають поріг склав/не склав з української мови. Міністр
нагадала, що водночас понад 63% випускників шкіл з румунською мовою навчання не
складають ЗНО з української мови.
«Хтось може вивчити англійську мову, слухаючи лише фільми.
Але це не працює на загал, а система загальної середньої освіти має працювати
для всіх», – відповіла Оксана Палійчук, директор
департаменту освіти і науки Чернівецької ОДА.
Нагадуємо, що сьогодні, 20 жовтня 2017 року, Лілія Гриневич
на зустрічі з головою Чернівецької ОДА наголосила: «Чернівецька область має
зосередити значну увагу на поліпшенні якості освіти в школах з румунською мовою
навчання загалом».